سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بخور سرخ

نظر

بخور سرخ

بخور سرخ در فرهنگهای مختلف دارای اسمهای مختلفی است و مراسم و اعمالی متفاوت دارد اما ساخت و مواد تشکیل دهنده بخور سرخ در تمام جهان یکسان است.

 

بخور سرخ را در اصل خوراک نوعی موکل بنام موکل سرخ میدانند.این موکل مامور است تا بین انسانها و به ویژه زن و شوهر سردی و جدایی ایجاد کند.

 

بخور سرخ در اصل ماده ای دوستداشتنی برای جن سرخ یا موکل سرخ بوده و هرجا که دود بخور سرخ ایجاد شود جن سرخ در آنجا حاضر شده و آماده گرفتن دستور از کسی میشود که بخور را برای جن سرخ سوزانده است.

 

البته ظهور جن سرخ مرئی نیست ولی کارکرد و عمل کردی بدون شک قوی و شدید دارد.

در هندوستان به شدت به بخور سرخ در عاملی برای طلاق و جدایی بین زن و مرد اعتقاد دارند و بر این باور هستند که : تا کسی برای زن و شوهر طلسم فراق یا بخور سرخ دود نداده باشد از هم جدا نخواهند شد.

 

این فرهنگ،یعنی ترس از اینکه مبادا کسی برای زن و شوهر بخور سرخ دود دهد تا جایی پیش میرود که در مراسم عروسی عموما مادر عروس به همراه مادر داماد مراسمی را بنام مراسم زار که با بخور زار انجام میشود را در جایی خارج از محل عروسی انجام میدهند.

 

مراسم زار را عموما یک یا چند روز قبل از جشن عروسی انجام میدهند و پس از انجام آن خالی قرمز رنگ به پیشانی عروس میزنند و البته برخی هم به پیشانی داماد هم میزنند.

حال اگر با بخور بحری دعایی برای عزت و ثروت داماد هم انجام داده باشند خال روی پیشانی داماد را آبی رنگ و خال روی پیشانی عروس را قرمز رنگ میگذارند.

بخور سرخ

در مقالات عمومی فقط به این اشاره شده است که خال قرمز روی پیشانی نماد متاهل بودن زن است اما در واقع این چنین نیست و حتی ممکن است مراسم بخور زار برای دختر متاهل هم انجام شود و از آن به بعد بر روی پیشانی دختر خال قرمز رنگ بنام " بیندی-बिंदी " میگذارند.

هرچند امروزه مراسمهای قدیمی و سنتی کمرنگ شده و بیشتر این خالها جنبه زیبایی دارد.

در بوشهر و بندرعباس هم خال بیندی بر پیشانی دختران قرار میدادند و مراسم دفع بخور سرخ را انجام میدادند تا زندگی زن و شوهر به طلاق ختم نشود.

مراسم دفع جن سرخ را در ایران بیشتر با بخور بحری انجام میدادند و به همین سبب زنان و دختران بیشتر بیندی آبی(خال آبی) در صورت میگذاشتند.

در ایران مردها هیچ خالی نمیگذاشتند و زن ها خال آبی را بیشتر بر پیشانی قرار میدادند.

 

نوع دیگر یاز طلسم هم با جن سرخ برای کشتن حیوانات مانند فیل و اسب هم انجام مشد که با بخور انجام میدادند و برای دفع این موضوع یک مثلث برعکس به رنگ قرمز بر پیشانی اسب یا فیل قرار میدادند.

 

در فرهنگ کابالای امروز هم کشیدن مثلث برعکس قرمز یا خط قرمز برعکس بر روی پیشانی نشانه و عاملی برای عدم نفوذ جن سرخ به بدن انشان است و در مقابل خال سیاه یا دایره یا خط سیاه که بیشتر شیطانپرستان بر روی پیشانی میکشند نشانه ی تمایل به ورود شیاطین خبیث به درون بدن فرد است.